Kako zaraditi od bloga? Intervju sa Draganom Varagićem

Kada se radi o zaradi od bloga i uopšte od interneta mnogo toga je napisano. Poznato je da postoje svetski blogeri koji zarađuju od svojih blogova, a neki od njih zarađuju i prilično veliki novac za naše, ali i svetske uslove. Kada se radi o zaradi od bloga u Srbiji, situacija je malo drugačija. Manji broj blogova u Srbiji zarađuje novac vredan pomena, ali je evidentno da takvi blogovi postoje. Nedavno je Dragan Varagić, jedan od naših najvećih stručnjaka za internet, objavio odličan post na temu zarade od bloga, u kojem je opisao kako je za samo nedelju dana došao do četiri aranžmana za sponzorstvo na blogu. Ovaj post je bio i povod da napravimo intervju sa Draganom Varagićem, koji možete pročitati u nastavku ovog posta.

dragan-varagic

1. Post na Vašem blogu “Kako sam za nedelju dana napravio četiri dugoročna aranžmana za blog sponzorstvo?” je izazvao prilično pozitivne reakcije na srpskom internetu. Šta vas je podstaklo da ga napišete i uopšte da krenete sa ozbiljnijom monetizacijom bloga?

U poslednjih desetak godina pokušavam na različite načine da promovišem blog i kreiranje bloga kao jedan od mogućih načina zarade, i to na ovim prostorima. Ispostavilo se da je razvoj društvenih mreža u poslednjih nekoliko godina i njihovo prihvatanje od strane sve većeg broja kompanija doveo do toga da blogeri kao obično najistaknutiji predstavnici društvenih mreža postanu interesantni firmama za različite vrste promotivnih angažmana. U tom kontekstu sam hteo da svojim primerom mogućnosti zarade od bloga pokažem da je to moguće uraditi i u ovim krajevima – doći do dugoročnih prihoda od blogovanja na nivou koji je viši od prosečne plate u Srbiji.

2. Sa obzirom na to da ste prilično poznati kao stručnjak za internet, pretpostavljamo da vam je bilo lakše da dođete do dugoročnih aranžmana za Vaš lični blog. Da li je moguće i da neko ko nije toliko poznat kao vi, dođe do ovakvih aranžmana, samo na temelju sadržaja na svom blogu i svoje aktivnosti u traženju partnera za oglašavanje?

Postavlja se pitanje kako sam došao u situaciju da postanem poznat u tim krugovima? Sledeće pitanje je koliko je vremena potrebno da neko ko krene da kreira blog dođe u situaciju da postane dovoljno prepoznatljiv u svojoj oblasti da bi mogao da dođe do dugoročnih sponzorskih aranžmana?

Prosečno vreme potrebno i u svetu, ali i kod nas da bi se došlo do prepoznatljivosti i dovoljnog poverenja čitalaca jeste oko godinu i po dana usmerenog kvalitetnog rada na blogu. Postoje i drugačiji primeri, od kojih je najsvežiji Jelena Radulović i blog Mozeiovako.com za koji se nije čulo pre prethodne Blogomanije u decembru 2013. Samo nekoliko meseci kasnije ovaj blog je postao veoma prepoznatljivo mesto iz oblasti kreiranja online sadržaja. Da bi se tako nešto desilo, sadržaji bloga moraju da budu veoma korisni, zaniljnivi i realno kvalitetni.

3. Šta biste preporučili ljudima koji bi želeli da počnu sa blogovanjem i žele da žive od toga?

Slažem se sa svima koji pišu na temu blogovanja da ako krenete da blogujete zbog toga da bi zaradili NEKE pare, nećete ih nikada zaraditi! Ako želite prepoznatljivost vašeg bloga morate pokazati kvalitet i relevantnost na neki svoj način koji se razlikuje od ostalih blogova u toj oblasti – morate pronaći neki drugačiji ugao kojim ćete predstavljati tematiku. To se postiže realnim interesovanjem za tu oblast, koje stvara realno znanje, a interesovanje i znanje omogućuje da se pronađe način da se zanimljivo, korisno i relevantno prikaže neka tematika, a da to sve ne izgleda kao hiljade drugih sajtova ili blogova.

To nije jednostavno, naročito ako u regionu uzmete primere oblasti kulinarskih ili modnih blogova, gde postoji puno blogera – postavlja se pitanje na koji način se izdvojiti u ovakvim oblastima gde je konkurencija velika. U svetu je situacija još složenija, jer je npr. na engleskom govornom području hiperkonkurencija u svim oblastima.

U Srbiji realno nema veliki broj veoma kvalitetnih blogova, pa se time kvalitet veoma brzo prepoznaje i blog postaje poznat u svojoj oblasti. Na žalost, to se kod nas ne dešava toliko često koliko bi trebalo…

4. Srbija nije veliko tržište, šta mislite da li ima mesta za sve one koji bi hteli da budu profesionalni blogeri?

Da bi neko postao profesionalni bloger, potrebne su godine. To je posao kao i svaki drugi, što znači da su potrebni sati i sati rada svakog dana. U onim oblastima gde postoji tražnja kompanija za ovakvim tipom promocije – a tih oblasti će vremenom biti sve više, ima mesta za 2-3 blogera po oblasti da mogu zarađivati dovoljno za život. U ovom momentu, nema puno blogera koji bi to mogli da postognu, ali nije da ih nema.

Po mojoj proceni, sada u Srbiji bi jedno 20-30 osoba moglo da se posveti pisanju bloga i da živi od toga – kada bi to stvarno želeli i radili u tom pravcu. Dodatno, postoji značajan broj danas najpoznatijih blogera kojima je blog samo alatka da iskažu neke svoje stavove, shvatanja, podele neka svoja znanja, ali oni žive od drugih poslova i nikada im blog neće biti osnovno sredstvo za prihode.

Lično poznajem bar pet osoba iz ovih krajeva koje u ovom momentu direktno žive od svog bloga, a sigurno ih ima više koji uspešno bloguju na nekim svetskim jezicima, jer tamo ima mnogo više sredstava. Mislim da će u narednih godinu dana samo nekoliko osoba doći u situaciju da mogu za sebe da kažu javno da žive od bloga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentari

komentara

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pratite nas na društvenim mrežama!

Powered by WordPress Popup