Vrste PR-ova u Srbiji

Vrste PR osoba u SrbijiPr-ovi, tj. osobe koje se bave odnosima za javnost su veoma bitna karika između kompanija i (pogodite) javnosti. Ukoliko kompanija ima zaposlene kojima na vizit karti stoji PR Assistant, PR Specialist ili PR Expert (WTF?), neophodno je da u skladu sa tim nazivima vrši edukaciju i vrednovanje svojih zaposlenih i da bude svesna činjenice da su oni ti koji stvaraju svest o kompaniji u očima javnosti. Sa druge strane, nije retko da kompanije unajmljuju PR agencije koje imaju zaposlene sa gore navedenim titulama. U tom slučaju neophodno je da kompanije budu veoma pažljive u izboru agencije.

Razlog ovih možda nejasnih odrednica je što se ugled nekoliko velikih i poznatih kompanija značajno srozao zbog rada njihovih PR službi ili agencija koje rade ovu vrstu posla za njih. Pa da krenemo sa vrstama PR-ova u Srbiji.

1) PR glasonoša – Sposobnosti ovog primerka su skoro ekvivalentne sposobnostima žutog pavijana. Kažem skoro jer, koliko ja znam, žuti pavijan ne zna da pošalje mail. Dakle, jedino što znaju je da pošalju mail i da potom vrše pritisak da se objavi njihovo saopštenje. Kompanije bi imale veći efekat, ukoliko bi PR glasonoši dale megafon i zamolile ga da hoda ulicom i čita saopštenje, pošto većina medija neće odgovoriti na provokacije i pritisak.

2) Masovni spam PR – Ovi “PR-ovi” šalju saopštenja po sledećem principu: u telo teksta prekopiraju saopštenje koje šalju u prilogu, u TO: polje ubacuju svih 10.000 mail-ova koje imaju na mailing listi i šalju saopštenje koje obično završi u trash folderu.

3) Nemušti PR-ovi – Koliko god zvučalo nemoguće, postoje i ovakvi PR-ovi. Šalju saopštenja koja se redovno završavaju sa “Za više informacija budite slobodni da me kontaktirate… bla bla bla”. Naravno, ko god ih je kontaktirao je shvatio da je to fora, jer nikad ne obezbede više informacija, već vas upućuju na informacije koje su sadržane u saopštenju za javnost.

4) Eho PR – Jedna od najiritantnijih grupa. Veće aspiracije za bavljenje odnosima sa javnošću ima smeđa lama sa Anda, jer ona barem ima neki stav.

Primer razgovora sa eho PR-om:

Mediji: “Dobar dan potrebna mi je izjava od….”,
Eho PR: “Potrebna vam je izjava od….?”
Mediji: “Da, potrebna mi je izjava povodom pisanja xy dnevnog lista, bla bla bla”
Eho PR: “Potrebna vam je izjava povodom pisanja xy dnevnog lista, bla bla bla?”
Mediji (već malo crveni u licu): “Da, da li možete da mi pomognete?”
Eho PR: “Da li mogu da Vam pomognem?”
Mediji: “Znate šta, nije bitno nazvaću njega/nju, hvala Vam na vremenu…”
Eho PR: “Znaći nije bitno, nazvaćete nju/njega, hvala mi na vremenu”

I tako u nedogled…

5) PR prosjak – PR koji “prosi” objave po medijima. Uspeh mu se računa u broju objava (nebitno u kojim medijima), te u skladu sa tim ovaj PR “prosi” za objave. PR prosjak podseća na prosjake po trgovima svih većih gradova u Srbiji, koji će vam poželeti svu sreću ovoga sveta, dobro zdravlje, skoru udaju ili ženidbu, za samo 10 dinara

PR prosjak: “Jel možete da nam objavite ovo saopštenje, znate jako nam je bitno da se to nađe u vašem mediju”.
Mediji: “Nažalost, ne možemo. Saopštenje koje ste nam poslali nije tematski ni približno našem mediju.”
PR prosjak: “Hoćete da kažete da saopštenje o odlasku našeg klijenta na more, nije tematski blisko Vašem magazinu o nuklearnoj fizici”
Mediji: “Da, upravo vam to govorimo”
PR prosjak: “Ali molim Vas jako mi je bitno..”

I tako u nedogled…
6) RSS PR – Ova vrsta PR-ova radi isključivo po agencijama. Ponašaju se kao RSS feed, obaveštavaju Vas o novostima svih mogućih klijenata u potrfoliju, mada ste vi usko specijalizovan mediji koji nema veze sa većinom njihovih klijenata.

7) Zaboravni PR – PR koji je neki mističnim sticajem okolnosti zaboravio da pošalje saopštenje, pa ga šalje dan ili nekoliko dana kasnije. Niko ne želi da objavljuje 5 dana kasnije, nešto što su svi mediji već objavili. Svakom se dešava da zaboravi, ali ako je već takav slučaj, nemojte ni slati saopštenje čiji je “rok trajanja” istekao. Ako se ovako nešto dešava učestalo, PR prelazi u ovu grupu.

8) PR profesionalac – Sve ono što gore navedene vrste PR-ova nisu.

 

UPDATE:
Ovom prilikom bih želeo da dodam još jednu vrstu PR-ova:
PR anonimni komentator – Osoba koja zastupa stav ili kompaniju u komentarima teksta ili blog posta potpisujući se kao tinejdžer/ka (mala182, kissmyass, prmyass itd…). Osnovne odlike ovakvih PR-ova su: nedostatak znanja i velika sujeta. Kao što u nazivu kaže – anonimni su (i na blogovima i u struci). Poseduju bogato iskustvo u odnosima sa javnošću, toliko bogato da ne može da stane u CV, pa je zato kod ovih PR-ova rubrika Radno iskustvo, prazna ili poluprazna.

 

UPDATE 2:
Najljubaznije molim sve komentatore da se potpišu imenom kada komentarišu post, a pogotovo kada iznose niz kritika na isti.

Dakle, svi koji komentarišu upotrebljavajući psovke (na bilo kom jeziku), zaspali su na CAPS LOCK-u, kometarišu bez potpisa – mogu da budu sigurni da im komentar neće biti odobren.

UPDATE:
Ovom prilikom bih želeo da dodam još jednu vrstu PR-ova:
PR anonimni komentator – Osoba koja želi da “odbrani” struku/kompaniju u komentarima teksta ili blog posta potpisujući se kao tinejdžer/ka.

 

UPDATE 2: Najljubaznije molim sve komentatore da se potpišu imenom kada komentarišu post, a pogotovo kada iznose niz kritika na isti.

Dakle, svi koji komentarišu upotrebljavajući psovke (na bilo kom jeziku), zaspali su na CAPS LOCK-u, kometarišu bez potpisa – mogu da budu sigurni da im komentar neće biti odobren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentari

komentara

15 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pratite nas na društvenim mrežama!

Powered by WordPress Popup