“Zelena zvezda” – oznaka za ekološke brodove

Prirodni ekosistemi, narušavaju se zapanjujućim rastom, a turizam kao jedna od privrednih grana iz grupe uzročnika njihovog disbalansa, pokušava da isprati što veći i efikasniji sistem mera kako bi se smanjio njegov negativan uticaj.

Briga o zaštiti prirodne sredine, sve više dobija na značaju i svest o problemu zagađenosti celokupne planete, došla je do izražaja kod velikog broja ljudi. Ekološka problematika, toliko je porasla, da se ekologija postepeno pretvorila u trend, koji se odražava na sve aspekte života.

Zahvaljujući proširivanju svesti o zagađenju mora i okeana, veliki broj država, uveo je pooštrene regulative, vezane za zagađenje vodenog ekosistema, kao i ograničenje pristupa pojedinim osetljivim područjima. Pomenute mere, navele su velike brodovlasničke kompanije da uvedu nezagađujuće uređaje, i različita tehnička rešenja, kako bi ispunili nove zahteve, a italijanska firma RINA, donela je skup kriterijuma, potrebnih za ekološko poslovanje brodovlasnika.

Pre nego što se prihvatila izazova da se bavi klasifikacijom svih vrsta plovila, kako bi pomogla uvođenju novog ekološkog standarda, RINA se bavila registrovanjem italijanskih brodova. Prilikom klasifikacije, posebnu pažnju, posvetila je brodovima koji se koriste za krstarenja (putovanja radi zadovoljstva), zahtevajući od njih viši standard, od onog koji je propisan međunarodnim zakonskim regulativama. Rezultat klasifikacije, koju je donela RINA, je “Zelena zvezda”, odnosno, oznaka koja se dodeljuje plovilima, koja posluju u skladu sa ekološkim principima, koja se odnose na očuvanje mora, okeana, kopna i vazduha, u toku njihovog korišćenja.

Parola kojom se vodi program dodeljivanja oznake “Zelene zvezde” je “Čisto more, čist vazduh”, što ukazuje na istaknuto poštovanje prema prirodi. Danas, praktično je obavezna, briga o prirodnoj sredini za sve modernizovane brodove, kako bi zadovoljili sve veći broj zahtevnih potrošača, administraciju i lokalne vlasti.

Zelena Zvezda, koju dodeljuje RINA, služi kao identifikacija za brodove, koji su projektovani, izgrađeni i kojima se upravlja na takav način da se obezbedi maksimalno poštovanje životne sredine.

Prestižna titula “Zelena zvezda”, koju dodeljuje RINA, obnavlja se na svakih pet godina, a brodovi se proveravaju svakih godinu dana.

Bez obzira što uslovi, koje je potrebno ispuniti kako bi se dobila “Zelena zvezda”, mogu se primeniti na bilo koju vrstu broda, oznaka “Zelena Zvezda”, posebno se odnosi na:

– putničke brodove, visine od preko 35 metara, koji rade u najlepšim i ekološki osetljivim oblastima u svetu
– naftne i hemijske tankere, koji usled uticaja medija i javnosti, važe za najgoru pretnju životnoj sredini mora

Oznaka “Zelena zvezda”, dodeljuje se brodovima, koji zadovoljavaju skup zahteva u pogledu:

– dizajnerskih i projektantskih rešenja, i
– operativnih procedura za mašineriju i brodske instalacije

Pravila, koja se moraju poštovati radi očuvanja prirode jesu striktna, ali s obzirom na sve kritičniji stepen zagađenosti i disbalansa prirodnih ekosistema, koji se dešavaju isključivo čovekovom zaslugom, preko su potrebna.

Program koji podrazumeva, dodeljivanje “Zelene zvezde”, predstavlja prvi i najbitniji korak ka ostvarenju zdrave i uravnotežene životne sredine mora i okeana, a brodovlasnicima, putnicima i svima ostalima, preostaje da taj put slede i učestvuju u njegovom usavršavanju, s obzirom da će na kraju svako od njih u tome pronaći pored globalne i pojedinačnu korist. Primera radi, benefecije za brodovlasnike, ogledaju se u šansi da pokažu putnicima, čarterima, posednicima nafte, i medijima, svoju posvećenost zaštiti životne sredine, i to dokumentovanjem visokog standarda u sprečavanju zagađenja, koje su postigli njihovi brodovi. Benefecije za putnike, ogledaju se u tome što mogu biti sigurni da brodovi, kojim putuju, ne oštećuju životnu sredinu, koja se opet, odražava na celokupnu populaciju.

Međutim, nova kultura, podrazumeva i konstantno praćenje novih zahteva, koji se redovno nadopunjuju i menjaju u skladu sa okolnostima, što za brodsku industriju znači dodatne troškove na neprestano održavanje i usavršavanje. Potvrda, konstantnog menjanja i pooštravanja zahteva, je evidentna, a najbolje se može videti kroz primer oznake “Zelena zvezda plus”, koja podrazumeva najnoviju nagradnu oznaku za poštovanje kriterijuma, koji su pooštreni u odnosu na oznaku “Zelena zvezda”. Dodeljuje se novim brodovima, projektovanim spram njenih standarda, mada postoji mogućnost dobijanja ove oznake, preuređivanjem i opremanjem starijih brodova. Prvi brod (u kategoriji brodova, visine ispod 50 metara), koji će biti izgrađen po ovim standardima, biće jahta, visine od 45 metara, The Green Voyager. Pomenutu jahtu, izgradiće kinesko brodovlasničko preduzeće Kingship, iz Hong Konga, jedno od liderskih preduzeća na azijskom tržištu. Nakon ove, još tri jahte, koje će biti izgrađene u Kini dobile su oznaku “Green Star Plus”: MY Candyscape II i MY RoMa, građene od strane Viareggio Superyacht, kao i MY Ocean Emerald, dizajnirana od strane Norman Foster-a, i građena od strane Cantieri Navali Rodriquez-a.

S druge strane, ispunjavanje zahtevnih uslova “Zelene zvezde”, koja predstavlja usavršenu verziju MARPOL-a, pruža niz novih mogućnosti za zaradu kroz npr. krstareći turizam. Zaštićenim regijama, poput delova Jukatana, ili Aljaske, mogu pristupiti samo brodovi, koji posluju u skladu sa određenim propisima MARPOL-a, koji se poklapaju i sa propisima vezanim za “Zelenu zvezdu”. U Italiji se planira skoro uvođenje standarda, kojim će se praviti razlika između plovila koja posluju u skladu sa ekološkim standardima, i onima koji ne posluju na takav način. Stoga, može se lako zaključiti, da poštovanje navedenih ekoloških standarda je vrlo mudro i vrlo isplativo. “Čista” plovila imaju bitnu prednost, slobodnog pristupa svim regijama, bile one zaštićene ili ne, zbog čega će sve veći broj brodova biti rađen po standardima “Zelene zvezde”.

Kompanija Costa Cruises, je prepoznala ovakvu prednost i postala prva kompanija čija je celokupna flota, koja se sastoji od jedanaest brodova, nagrađena ovom prestižnom oznakom. U Turskoj, Celik Tekne, prvo je brodovlasničko preduzeće, čiji je brod nagrađen oznakom “Zelena zvezda”. Prva jahta, koja je izgrađena i dizajnirana po standardima, potrebnim za oznaku “Zelena zvezda”, je “Stela Maris”, brodogradilišta “Viareggio Superyaht”, po projektu Espen Oino-a. Ova jahta, visine 62 metra, gradila se 4 godine, završena je novembra 2009. godine.

Najznačajnija karakteristika, pomenute jahte je napredni sistem za prečišćavanje otpadnih i sivih voda (BIODISC FVN®), dizajniran od strane  T.A.N. s.r.l. – TECNOLOGIA AMBIENTE NAVALE, kompanije specijalizovane za ekotehnologiju. Zanimljivo je da, čak i privatne jahte, prate nove eko-trendove. Luciano Benetton je vlasnik prve privatne jahte, koja je dobila oznaku “Zelena zvezda”.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komentari

komentara

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pratite nas na društvenim mrežama!

Powered by WordPress Popup